Biskut Turki tahan lapar puasa

Ahad, 22 Ogos 2010
ANKARA: Seorang pembuat biskut di wilayah barat laut Edirne, Turki, Arif Meric, mendakwa berjaya menghasilkan biskut khas yang boleh menahan seseorang daripada berasa terlalu lapar ketika berpuasa.


Arif terkenal kerana pernah menawarkan hidangan istimewa kepada Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, ahli gusti sumo, ahli politik dan artis.

Beliau menghasilkan biskut itu khususnya bagi mereka yang menghadapi kesulitan berpuasa meskipun selama beberapa jam selain memudahkan seseorang itu daripada terlalu rasai cuaca hari panas di bulan Ramadan dengan membekalkan tenaga kepada mereka.

Biskut yang dinamakan ‘Sehr-i Ramazan’ itu disifatkan Arif sebagai berkhasiat kerana ia tidak mengandungi tepung, mentega dan garam, lapor agensi berita Anatolia.


“Jika Ramadan berlangsung pada musim panas, seseorang akan berpuasa selama 16 jam sehari dan hilang banyak tenaga. Itu sebabnya kami menghasilkan biskut ini untuk memberikan mereka tenaga.

“Ia mengandungi rempah, madu, kacang pistachio, gula dan putih telur. Pakar kesihatan meminta kita supaya menjauhi mentega, garam dan tepung.

“Ini kerana bahan terbabit akan menyebabkan masalah kesihatan terutama bagi yang berpuasa, kami menghasilkan biskut ini yang akan membuat orang ramai tidak berasa lapar.

“Apabila anda makan hanya sekeping biskut ketika sahur dan berbuka puasa, anda tidak akan berasa lapar sepanjang hari.

“Ini kerana biskut ini adalah sumber tenaga,” katanya sambil menambah sebanyak 259 gram biskut dijual pada harga 5 lira.

Arif yang dikenali sebagai duta sukarelawan pelancongan oleh penduduk di Edirne turut menghantar pes badam dan biskut kepada Rumah Putih melalui Jawa-tankuasa Edirne, yang turut menyertai Majlis Berbuka Puasa Kebangsaan dianjurkan Obama pada 5 Februari 2009.

Beliau juga pernah menawarkan khidmat pemakanan khas kepada ahli gusti sumo yang datang ke bandar terbabit bagi menghadiri pertandingan ‘Kirkpinar Oil Wrestling’ ke-649

0 Kata Kau:

UTM Bloggers


Photobucket
Sah Milik : http://mrundercover90.blogspot.com/. Dikuasakan oleh Blogger.