Prof Madya Dr Basri Ibrahim
 Jabatan Syariah, UniSZA.
 
 Menjadi perbincangan di kalangan para ulama’, apakah dibolehkan 
berpuasa sunat enam Syawal jika seseorang itu memiliki hutang puasa 
Ramadhan yang belum diqadhanya? Ada dua pendapat ulama’ dalam masalah 
ini.
 
 Pendapat Pertama:
 
 Boleh melakukannya, berdasarkan
 dalil bahawa Aisyah radhiallahu ‘anha pernah mengakhirkan hutang puasa 
Ramadhan yang perlu diqadhanya hingga ke bulan Sya’ban yang akan datang.
 
 Aisyah ra berkata:
 
 Maksudnya: “Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadhan. Aku tidak mampu 
mengqadhanya kecuali pada bulan Sya’ban.” Kerana sibuk (melayani) 
Rasulullah saw. [Sahih Muslim no: 1146. Sahih al-Bukhari, hadis no: 
1950, penjelasan "kerana sibuk melayani Rasulullah saw" ialah penjelasan
 salah seorang perawi hadis yang bernama Yahya bin Sa‘id.]
 
 Para
 ulama’ yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak 
mungkin isteri Rasulullah saw, yakni Aisyah ra, tidak melaksanakan puasa
 sunat enam Syawal. Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau 
yang mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Sya’ban menunjukkan dibolehkan 
berpuasa sunat enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang 
puasa Ramadhan.
 
 Pendapat Kedua:
 
 Tidak boleh 
melakukannya, berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa sunat enam 
Syawal itu sendiri yang telah dikemukakan di awal risalah ini.
 
 Hadis tersebut bermaksud: 
 “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam 
hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.” 
Rasulullah saw mensyaratkan “berpuasa Ramadhan” terlebih dahulu, 
kemudian barulah “mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal”.
 
 Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah 
seseorang itu menggenapkan puasa Ramadhannya. Jika ada puasa Ramadhan 
ditinggalkan, ia perlu diqadha terlebih dahulu. Kemudian barulah 
diiringi dengan puasa sunat enam Syawal. Kalau diperhatikan secara 
teliti, pendapat yang kedua lebih rajih (kuat); Kerana ianya lebih 
menepati dalil puasa sunat enam Syawal itu sendiri. Selain dari itu, 
membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan dari memberi sedekah 
yang sunat.
 
 Ini disokong dengan ayat 133 surah Ali Imran yang 
menganjurkan kita untuk menyegerakan amal kebajikan. Sudah tentu amal 
yang wajib lebih perlu disegerakan daripada amal yang sunat. Namun, 
sekiranya seorang itu tidak berkesempatan (disebabkan keuzuran) untuk 
melakukan qadha kemudian berpuasa enam dan dia berkeyakinan akan sempat 
mengqadhakannya sebelum Ramadhan tahun berikutnya, maka pendapat yang 
pertama boleh diterima, berdasarkan apa yang dilakukan oleh Aisyah ra.
 
 Menurut Imam An-Nawawi rh, Mazhab Malik, Abu Hanifah, Asy-Syafie, Ahmad
 dan jumhur salaf dan khalaf mengatakan: “Qadha puasa Ramadhan bagi 
mereka yang berbuka kerana uzur seperti kedatangan haid dan musafir, 
maka kewajipan mengqadhanya adalah secara bertangguh (‘ala at-tarakhi), 
tidak disyaratkan qadha terus apabila boleh melakukannya”. [Syarah Sahih
 Muslim 8/22].
 Menurut Al-Khatib Asy-Syarbini: “Sesiapa yang 
tertinggal puasa Ramadhan, sunat dia mengqadhakannya secara 
berturut-turut dan makruh bagi orang yang ada qadha Ramadhan melakukan 
puasa sunat”. [Mughni Al-Muhtaj 2/181 cet, Darul Kutub Al-Ilmiah, 
Beirut].
 
 Menggabungkan puasa qadha dan puasa enam.
 
 Di 
antara persoalan yang sering timbul sekitar puasa enam ialah adakah 
harus menggabungkan di antara dua puasa iaitu puasa qadha dan puasa enam
 hari di bulan Syawal. Adakah diganjari dengan kedua-dua pahala tersebut
 dengan puasa yang satu? Persoalan ini berlaku khilaf di kalangan 
ulama’, sebahagiannya yang berpendapat tidak boleh mencampurkan niat 
puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang 
lain, sekiranya dilakukan maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang 
fardhu dan tidak bagi yang sunat.
 
 Ada dikalangan ulama’ 
Syafi’iyyah berpendapat bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperolehi
 apabila seseorang berpuasa qadha sekalipun ia tidak berniat 
menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang diperolehi kurang daripada
 seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan. [Lihat: Hasyiah 
Asy-Syarqawi ‘Ala Tuhfah At-Tullab 1/428, cet, Darul Ma'rifah, Fatawa 
Al-Azhar 9/261 Al-Maktabah Asy-Syamilah]
 
 Al-Khatib Asy-Syarbini
 berkata: “Jika seseorang berpuasa qadha atau puasa nazar atau puasa 
sunat yang lain di bulan Syawal, adakah dia mendapat pahala sunat 
(Syawal) atau tidak? Saya tidak mendapati pendapat ulama’ yang menyebut 
tentangnya, dan yang zahirnya adalah dapat pahala tersebut (pahala puasa
 yang diniatinya). Namun, dia tidak mendapat pahala sebagaimana yang 
disebut oleh hadis yang menerangkan tentang kelebihan puasa enam tadi, 
khasnya mereka yang tertinggal puasa Ramadhan kemudian berpuasa pada 
bulan Syawal. Ini kerana mereka tidak memenuhi maksud hadis tersebut 
(menyempurnakan puasa Ramadahan kemudian diikuti dengan puasa enam)”. 
[Mughni Al-Muhtaj 2/184 cet, Darul Kutub Al-Ilmiah, Beirut]
 
 
Setelah dikaji, pandangan ulama’ yang membolehkan puasa dua dalam satu 
ini, tidak bersandarkan mana-mana dalil al-Qur’an dan al-Sunnah. Mereka 
juga mengatakan amalan ini hanya mendapat pahala kerana kebetulan 
berpuasa qadha dalam bulan Syawal, sama seperti pahala sunat tahiyyatul 
masjid dengan solat fardhu (orang yang terus melakukan solat fardhu 
apabila masuk ke dalam masjid akan mendapat juga pahala sunat tahiyyatul
 masjid). Wallahu a’lam.
 
 Oleh itu, lakukanlah dua ibadat puasa 
ini (fardhu dan sunat) secara berasingan, kerana sebagai seorang hamba 
yang tunduk kepada Allah SWT, memperbanyakkan amalan taqarrub dengan 
memisahkan di antara yang menjadi kewajipan dengan yang menjadi galakan 
(sunat) tentulah lebih menunjukkan kesungguhan diri sebagai seorang 
hamba yang mencari keredhaan Tuhannya. Ini juga lebih berhati-hati 
(ahwat) dalam ibadat, serta melakukan ibadat dengan yakin adalah lebih 
utama (aula), kerana ada pendapat ulama’ mengatakan tidak boleh 
mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan 
puasa sunat yang lain.
 
 Sebagai kesimpulan, puasa sunat 
semata-mata kerana Allah (bukan kerana sakit atau ingin berdiet) 
mempunyai kelebihan yang besar di sisi Allah swt dan sangat digalakkan 
oleh Rasulullah saw. Sebagaimana yang diketahui semua amalan sunat 
adalah sebagai penampal kepada mana-mana kekurangan dalam amalan fardhu.
 Puasa enam hari pada bulan Syawal ini pula thabit dari sunnah 
Rasulullah saw.
 
 Sepatutnyalah kita mengambil peluang ini untuk 
berpuasa enam hari pada bulan Syawal. Sempurnakan dahulu qadha beberapa 
hari yang tertinggal, kerana kita tidak tahu apakah hayat dan kesihatan 
yang ada akan berterusan sehingga kita dapat menunaikannya di masa 
hadapan. Bagi orang yang tidak sempat melakukan puasa sunat kerana sibuk
 dengan puasa wajib diharapkan Allah swt akan memberi ganjaran 
berdasarkan niat dan azamnya.
 
 Sebagaimana sabda Nabi saw: 
Maksudnya: “Apabila seorang hamba Allah sakit atau musafir (beliau tidak
 dapat melakukan amalan yang biasa dilakukannya) maka dituliskan baginya
 pahala seperti amalan yang biasa dilakukannya sewaktu tidak bermusafir 
dan sewaktu sihat” [Sahih Al-Bukhari no. 2834]
 
 Semoga kita 
semua diberi taufiq dan hidayah oleh Allah swt ke jalan yang di 
redhai-Nya serta dapat melaksanakan ibadah puasa enam hari di bulan 
Syawal ini dengan sempurna. Seterusnya kita dimasukkan ke dalam golongan
 orang yang mendapat kejayaan dunia dan akhirat.
 
 
Hukum Berpuasa Sunat Enam Syawal Sebelum Mengqadha Puasa Ramadhan.
Tulisan Tangan by
Unknown
at
8/16/2013 07:54:00 PTG
Jumaat, 16 Ogos 2013
Langgan:
Ulasan (Atom)
                    
Sah Milik : http://mrundercover90.blogspot.com/. Dikuasakan oleh Blogger.
About Me
My Status
The Undercover Blogger
Total Pageviews
DREAMZ
Gossip!!!
Without right click..
Facebook Badge
Dikuasakan oleh Blogger.
 
 
 
 
 
 

 
